Friday, July 10, 2009

Susu Kambing ~ Kebaikan dan Sejarah Islam

Pagi2 Jumaat ni Tuan Rumah sangat berminat untuk mengadakan perkongsian dengan kawan di alam maya ni bercerita pasal Susu Kambing. Ape kebaikan dan sejarah2 dalam Islam yang berhubung kait dengan kebaikan susu kambing ini. Dewasa ini pemikiran kite sering dikuasai oleh kebaikan susu lembu sahaja kan.... Oleh itu Tuan Rumah nak membuka minda kite dengan perkongsian ini. Mudah2an ianya akan memberikan manfaat kepada kite semua.
Tidak mudah untuk menelan susu kambing segar kan... Oleh itu dengan daya usaha yang telah dilakukan oleh HR Marketing Sdn. Bhd, mereka telah mengusahakan perniagaan berdasarkan Susu Kambing ini....Kepada kawan2 yang berminat untuk membeli produk2 susu kambing boleh la berurusan dengan Tuan Rumah ye...Sama2 la kite panjangkan usaha ini kepada kawan2 yang lain...Amin
Kebaikan Susu Kambing

Susu kambing kaya dengan protien, enzim dan mengandungi faktor anti penuaan, antiarthritis serta antibarah. Ia mengandungi antibodi untuk merawat penyakit gastrik, demam kuning, lelah, penyakit kulit, memulih tenaga batin, sakit jantung peringkat awal, ulser perut serta membantu dalam pembentukan tulang dan gigi. Ia juga sering dijadikan bahan membuat dadih, ais krim, keju dan mentega. Industri komestik juga mengeluarkan produk berasaskan susu kambing seperti syampu, krim muka, sabun dan krim pencukur.
Sejarah Dalam Islam

NABI ADAM

Bermulanya Human Civilization (tamadun manusia)
Habil dan Qabil menternak kambing dan ianya
merupakan ternakan binatang pertama di dunia.

NABI IBRAHIM

Merupakan penternak kambing yang agong.
Terdapat 12,000 ekor anjing yang menjaga kambing- kambingnya.
Berlaku peristiwa sedekah (kambing) yang terbesar dalam sejarah Islam.

NABI ISA

Juga menternak kambing
Wujudnya Bani Israel – bangsa Yahudi (satu bangsa yang dikenali cerdik)
Mengamalkan minuman susu kambing sehingga ke hari ini.

NABI MUHAMMAD SAW

Diantara jenis minuman yang biasa diminum oleh Rasulullah saw adalah susu kambing segar, yakni langsung diminum sesudah diperah dari kambing (kisah Abdullah bin Mas’ud pada masa remaja, mengembala kambing milik Uqbah Mu’aith).

Peristiwa Israk Mikraj
Nabi Muhammad s.a.w telah disediakan dengan tiga jenis minuman
oleh Jibrail iaitu Arak, Madu dan Susu kambing.
Baginda memilih susu kambing
("minuman yang terbaik di dunia selepas susu ibu").

2 comments:

  1. FYI,akak mmg amalkan minum susu kambing time pregnant to avoid demam kuning kepada baby..so far alhamdulillah..3 orang anak akak bebas dr kuning time lahir.

    ReplyDelete
  2. o... ye ke kak ina... bagus2 kalau dah amalkan :-)

    ReplyDelete

Berkaitan juga...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...