Monday, April 5, 2010

Grilled Eggplant ~ Terung Panggang


Senang masak... Campak jek terung dalam oven... Sementara tunggu terung masak sediakan bahan2 untuk air asamnya. Semalam terbeli belacan daripada Indonesia... Huhuhu... Kuat betul baunya... sakit hidung2 ni... Hihihi... Masa penyediaan x sampai 20 minit... Ekspress sungguh :D

Dinner Set Menu ~ Menu Makan Malam

Ini bukan set menu malam ni punya ye... Semalam punya... hehehe... Disebabkan semalam x larat nak update blog ni, kerana tekak membengkak... Maka sambung cerita hari ni je ye. Nak kata menu makan malam ke tengahari ke... Boleh la ape2 pun. Sebabnya semalam makan tengahari kul 4 petang... Dah nak dinner la tu... Jadi makan je la apa2 yg ade ni. Masak pun yang senang2 jek. Semalam lambat sket makan sebabnya balik jalan2 pun dah tengahari :-)
Terung panggang, ikan Align Centertenggiri ngan kerang rebus

Kerang Rebus & Demam

Sejak petang semalam tekak mula rasa perit. Malam tadi dah rasa bengkak... Dok rasa mmg mahu demam la ni kan... Biasanya kalau panas pun boleh tahan lagi kalau x langgar pantang. Masa beli barang2 nak masak semalam nampak kerang. Memula tu cari cik Lala je sebab mahu makan Spagheti Carbonara. Bila lala xde nampak kerang... Tanpa rasa bersalah membelinya... huhuhu... Akibatnya... Selepas enak menikmati kerang & cili kicap ni kan, maka telah menjadi demam... huhuhu... Diri ini pantang kalau tgh2 panas mcm skrg ni makan makanan yang pedas2 dan kerang yg 1/2 masak ni... huhuhu... Sape suruh langgar pantang kan.. nasib le... Tanggung le sendiri kan... Skrg ni makan je le aiskrim vanilla tu nak elak lagi teruk tekak ni membengkak... huhuhu... sadis :(
Bagaimana mahu dapatkan 1/2 masak je kerang ni??? Senang aje... Masak air sehingga mendidih. Kemudian tuangkan aje dalam bekas kerang tu. Biar terendam selama 5 minit pun dah ok. Lepas tu boleh le buang air rendaman tu. Sedia dihidangkan :-)

Sunday, April 4, 2010

Soya Beans ~ Kacang Soya

Ape ade dengan kacang soya? Leh wat ape je sangat? Biasa la kan... mesti tertanya2 mende mcm tu kan... Terasa mau minum soya cincau le pulak... semalam dah rendam kacang soya... jadi tadi dah mulakan proses membuat le.... Satu je masalah bila membuat air soya ni... iaitu proses membuang kulit dia... waduh... lecehnyaaaa... Kalau x buang nanti maung pulak rasa airnya... Tiada pilihan le kan.. Buang juga le.. Hampas kacang soya tu kite buat kuih Masala Vadey... sejenis kuih-muih masyarakat India :-)

yeay... jom makan2
Masala vadey dengan soya cincau
masala vadey ni biasa org buat dgn kacang dal kan?
kali ni kite buat ngan kacang soya...
sebabnya hasil hampas yg kite buat air tadi tu
transfer jadi kuih laa... x membazir
adunan kuih tu....
rasanya kalau ade letak jintan manis sedap sket
ni hanya letak tepung sikit, bawang, cili ngan garam
ni lah kulit kacang soya tu
kena buang sebab ade yg hitam2 tu...
kalau x buang nanti air soya jadi rasa maung... huhuhu

Kak Rina & Family ~ Cuti2 Di Melaka

Cuti hujung minggu ni terisi dengan kehadiran tetamu iaitu kawan sepejabat lama di Kelana Jaya dulu... Terima kasih Kak Rina kerana sudi singgah mari ke Melaka... Nanti2 datang lagi ye... lama sikit... Kakak Nadhirah dgn Abg Aqil tu mcm dah lama je kenal kite... hihi... manja la dorang tu... Gambar ni antara yang sempat kite snap ye :-)

Kak Rina & Family depan A'Famosa

cover album...
cantik kan...
anak2 kak rina dah muka serius
sekali umi & abah lak dok sengih :D

Ni kat Sungai Melaka
x dapat naik bot pun x pe la Aqil ye...
Kite jalan atas Jambatan dasat ni...hehehe
masa jalan2 kat sini, ade firework cantik
sempena Live Football for FIFA di Dataran Pahlawan
Aqil & Nadhirah suka sgt :-)

Me & Nadhirah
comel kan anak dara Kak Rina ni :-)

Dah kepenatan... duduk dulu kat depan Bangunan Stadthuy's

Me & Aqil
dok tayang gigi masing2... hehehe

teropong ape tu???
dapat mainan baru ye :-)

Yeay!!! Dapat naik beca
Dorang dah x larat nak jalan kaki balik ke parking
so.. naik beca.. hihihi
tercapai le hasrat Aqil & Nadhirah ye.. hihihi
satu lagi gambar keluarga...
dah nak sampai parking keta
Lepas jalan2 sini... dorang ke Zoo Melaka pula
semoga gembira dgn percutian ini ye :-)

Saturday, April 3, 2010

Raddish Cake ~ Loh Pak Kou

Terima kasih kepada Cik Manggis yang berlaman blog di sini kerana telah berkongsi resipi kuih tradisi masyarakat cina ini... Selalu sangat nampak kuih ni kat kedai2 jual kuih masyarakat Nyonya Baba di Melaka ni... sangat gembira kerana telah berjaya membuatnya sendiri.. Selama ni tengok2 & jeling je le kan...walaupun terdapat sedikit insiden yang tidak diingini semasa membuatnya.. tetapi berjaya la jugak... hihihi... LAYANZZZ...

3 keping kek lobak utk minum petang

ok2... dalam sisi yg berbeza pulak... hihihi

Ni la insiden yg x sepatutnya berlaku
resipi kek lobak ni... cara2 masaknya adalah mengukus
disebabkan kat rumah sendiri ni xde pengukus yang direct fire
hanya ade pengukus yang kat rice cooker jek...
bila cari acuan... semua x muat....
fikir punya fikir.... masukkan je la dalam oven ni
tapi bakar secara waterbath...belasah je le... cobaaaa :D
Tara.. sudah siap dibakar...
Sepatutnya kena letak udang kering sangai... tapi x letak
sebab x suka sgt rasa udang kering banyak...
masa tengah tunggu kuih ni siap bakar, dapat 1 sms
"Salam, akak jadi pulak pegi. Lom sampai lg. Nti tolong
recommend hotel yg selesa & dlm rate...."
Huisyhhh... ade kawan mau datang Melaka la.. Jalan2 kata dia
so... cepat2 le menyiapkan kerja semua...
Minggu ni ade tetamu :-)
Ini... sedap... mesti cuba... buat 1/2 adunan drpd resipi asal
setelah ujikaji dijalankan dengan membakar kuih ni kan....
kesimpulan yang dapat dibuat ialah...
  1. Sila tutup permukaan atas adunan menggunakan aluminium foil. Kalau x tutup, permukaan kuih akan menjadi kering.
  2. Tambah lagi 50ml air panas mendidih ke dalam adunan (jika buat 1/2 adunan) sebab nak bagi lembut sikit.
  3. Masa pembakaran adalah selama 35~45 minit dengan menggunakan suhu 220 darjah celcius dan api bawah sahaja.
  4. Sila potong kuih bila dah sejuk. Kalau masa panas potong, maka akan jadik le mcm yg dalam gambar ni ye... hehehe :D

Sekian dahulu kesimpulan yg dapat dibuat... hehehe... Minta maaf CM... resipi telah diubah cara memasaknya... :D

Chicken Soup With Black Jelly Mushroom

Chicken soup with black jelly mushroom... yummy2... makan tengahari tadi semasa balik ke sana... Sup yang agak istimewa sebab suka cendawan hitam tu... Sambil masak tadi melayankan manik2 di depan tv... gembiranya hati dapat rehat2... :-)
Ayam + lobak merah + cendawan hitam + kentang
meriah ngan warna-warni :-)

Bila nak makan.. ketuk cili padi merah, letak bawang goreng
dan juga hiris panjang2 daun bawang... siap!!!

Thursday, April 1, 2010

Dinner 2nite

Yummy... dinner 2nite makan beger ni jek... Buat utk sorang sebiji ye... Telah selamat di makan jam 7.15 malam tadi... Masa tengah buat ni, si Cocos call... sudah bakar sama dia... Mahukahhh?? Hahahaha... Abes la Ibu dia pening pala... dah muncung2 kata ibu dia... wakaka... nasib leeeerrrr... sape suruh call x kena masa... :D My Frenz di Bernama itu pun tgh on9 masa tu... dapat dengar cerita je la kan... hahaha.... Esok breakfast pun mahu makan beger je la... sebab masih ade lagi 3 biji rotinya... nanti expired laks...Dapat jugak akhirnya makan beger ni setelah lama dok teringin mahu buat...
*** psstttt... mutu gambar kurang elok kerana menggunakan kamera hp je ye :-)

Berkaitan juga...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...