Saturday, August 7, 2010

Chilled Blueberry Cheesecake

Kali ni bersiaran dari dalam bas perjalanan balik ke Melaka dengan perut yang sangat LAPAR selepas keluar awal dari kelas tadi... sepatutnya kelas abes kul 10 mlm... tapi cabut kul 7.15 senja tadi... Tiket bas kul 9... tapi bas lambat sampai laksss... jawuh lak tu dari Danau Kota nak ke Bukit Jalil... Nape la UTM sewa kelas kat sana lak sem ni... Haisyhhh!!! Keletihan yang amat ni... Sekarang baru kul 9.42 malam waktu Malaysia la ye... Tak tau le sampai umah nanti harus tgh2 malam ni... Jom kongsi chilled blueberrey cheesecake ni...

Chilled Blueberry Cheesecake


on making... yummy... last weekend buat kek ni

dah bawa klua dari acuan dia...
nak buat jugak lagi skali sblm posa ni la...


Tengah2 malam ni dalam bas... lapar yang amat la pulaksnya.... adoi aiiii.... sedey betul la terkejar2 macam ni... cepat le sampai.... laparnyaaaaaaaa!!!!!! Huaaaaa.... Nape la terseksa macam ni... Dalam kepala ni macam2 plan dah ade utk esok... Pagi2 esok harus ke pejabat pulak utk selesaikan urusan kerja yg memerlukan perhatian sangat2. Kalau tidak, hari isnin ni akan jadi sejarah dapat surat cinta daripada Timbalan Ketua Pengarah... yg kat HQ tu... Bos lak tgh cuti sampai Khamis depan... sedeynyaaaaa!!!!!!!!!!!

Ini pula adalah nota yang ditambah atas permintaan sahabat2 yang mahukan resipi mudah "chilled blueberry cheesecake" ini...resipi asal tak tahu daripada siapa sebabnya dulu2 masa membacanya tak pernah menulis dengan formal, hanya mengingati sahaja resipi ini. Kemudian telah diubahsuai mengikut bahan2 yang senang diingati dan juga cara2 yg ringkas... hehehe :D

Bahan2
  • 270 g cream cheese (ari tu beli jenama ape ntah... yg bulat tu... dia ada extra 20g, tu pasal le jadi 270g... biasa kan 250g je...hehe)
  • 1 mug whipping cream (lebih kurang 300ml... kite pakai mug jek)
  • 3 sudu besar gelatin
  • 3/4 cawan air panas mendidih
  • 140g yogurt kosong (beli yg kecik tu... berat dia 140g...:D)
  • blueberry filling
  • 7 sudu besar gula
  • biskut marie (blender hancur dan ramas ngan butter supaya melekat)

Cara2 membuatnya:-

  1. Blender halus biskut marie. Ramas dengan butter, kemudian lekatkan kat dasar springform. Simpan dalam peti ais (tempat beku).
  2. Pukul cream cheese hingga kembang dengan gula. Kemudian masukkan yogurt.
  3. Bancuh gelatin dengan air panas mendidih sehingga hancur. Jgn biarkan berketul2. Kemudian sejukkan.
  4. Dalam mangkuk yg lain, pukul whipping cream hingga kembang. Kemudian masukkan bancuhan no 2 ke dlm bancuhan no 4 ini. Kacau serata dan masukkan pula bancuhan no 3.
  5. Keluarkan no. 1 dr peti sejuk dan tuang 1/3 bancuhan no. 4 ke atas base. Sudukan blueberry filling kedalam bancuhan ini sedikit2. Kemudian tuang semula baki 2/3 bancuhan no. 4 ke dalam acuan.
  6. cairkan sedikit blueberry filling dan tuang ke atas permukaan bancuhan kek. Gunakan lidi sate utk mencorakkan permukaan kek. Balut dengan aluminium foil atau plastic kemudian biar kan semalaman dalam peti sejuk (tingkat bawah).

2 comments:

  1. sedapnyer cis kek...akak nk tiru gak ler...

    ReplyDelete
  2. kak Noorma>> sila2 la... xde kena charge pun... hehehe

    ReplyDelete

Berkaitan juga...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...